Helen blev konsult hos sin arbetsgivare:

– Det har funkat väldigt bra, säger Fristads AB vd Anders Hülse

Externrevisionen för det utökade certifikatet är i hamn. Fristads AB:s vd Anders Hülse och Svenska Arbetsmiljögruppens Helen Hagberg gör en corona-anpassad high five.

– Nu ingår alla våra varumärken och säljbolag i samma ledningssystem.  Alla, inte bara Fristads i Sverige, är också ISO-certifierade. Det kommer underlätta för företagets säljare utanför Sverige, tror Helen som sedan drygt ett år är Svenska Arbetsmiljögruppens KMA-konsult.

Hon har emellertid inte direkt bytt arbetsplats, bara arbetsgivare. Men låt oss ta det från början.

­– Jag är pedagog i botten, berättar Helen.

Men kombinationen Montessori-lärare och småbarnsmamma kändes inte helt rätt, så redan 2002 började hon kasta ögonen på en logistik-utbildning. Men det skulle dröja ett antal år med varierande arbeten innan hon tog steget och gick KY-utbildningen 2008. Tre av fyra LIA-perioder tillbringades … på Fristads i Borås. Två år senare, 2010, blev hon anställd på ett av koncernens dåvarande bolag.

– Man kan nog ganska lugnt säga att jag känner till det här företaget, konstaterar Helen.

År 2011 kom en förfrågan om att bli som internrevisor, en tjänst som Helen sökte och fick.

– Jag tyckte att det var en bra kombination med logistiken, ville vara med och förbättra processer, se företaget ur en större vinkel, lära mig mer om andra avdelningar och arbeta med förbättringsarbete.

Två år senare, runt 2013, blev Helen värvad till kvalitetsavdelningen, trots att hon saknade textil bakgrund.

­– Det handlade mer om att vara projektledare för plaggkvalitet, ISO och ledningssystem. Jag jobbade med att upprätta rutiner för att jobba med kvalitetsbrister. Sedan tog andra över och förbättrade tekniken.

Helen har inte varit på Fristads hela tiden. Hon ägnade några år åt andra företag, men när hennes roll skalades bort på företaget där hon jobbade tog hon kontakt med sin förra chef på Fristads för att få en referens. Hon fick jobb istället, först på Planning men bytte sedan till ISO & Sustainability där hon stannade fram till förra vintern då arbetsgivaren blev Svenska Arbetsmiljögruppen. Men arbetsplatsen är fortfarande till stor del Fristads ­– eller hade varit om det inte var för covid 19-pandemin som tvingar så många att arbeta hemifrån.

–Samarbetet med ledningen är oerhört viktigt i detta arbete. Under våren har företaget satsat stort på att utveckla ledningssystemet, allt för att göra det mer användarvänligt. Här har jag fått driva, utveckla och skapa nya användningsområden. Självklart hade detta inte gått utan alla fantastiska kollegor. Det har varit väldigt positivt, säger Helen som brinner för hållbarhetsfrågor, ordning och reda.

Hon får medhåll från Fristads vd, Anders Hülse:

– Svenska Arbetsmiljögruppen hjälper oss att strukturera upp ISO- och förbättringsarbetet. Vi har slagit ihop flera delar i vår organisation och ISO-arbetet hjälper oss att hålla ihop bolaget och formulera en organisation. I det här arbetet är det bra att ta in en extern person och Helen fungerar väldigt bra. Hon coachar och hjälper oss på ett bra sätt och är duktig på att översätta hur man kan appellera ISO-certifieringens krav på ett smart sätt. Om jag skulle välja hur arbetet skulle göras igen skulle jag välja precis samma sätt. Vi är väldigt nöjda.

Externrevisionen för året är som sagt över och både Helen Hagberg och Anders Hülse kan pusta ut.

– Veckorna innan en revision lever man i en bubbla. Det är mycket anspänning och ett stort ansvar som vilar på ens axlar. Efteråt är man fullständigt tömd.

Helen fortsätter hjälpa Fristads ett halvår i taget. Samtidigt jobbar hon med andra kunder.

– Jag har precis startat igång ett företag där jag ska hjälpa till att bygga deras ledningssystem från grunden. Det är sånt jag brinner för!